У сфері маркетингу щороку виходить (кількість) науково-популярних книг. Деякі з них стають знаковими. Це означає, що спеціаліст, який системно займається саморозвитком, старається як мінімум знати про їх існування. Поряд з цим існує неймовірна кількість книг, які не стосуються маркетингу безпосередньо, але можуть бути корисними для фахівців цієї галузі.
Кожен може виокремити для себе перелік важливих книг. Я підготував власний список, у який увійшли непрофільні книги, які на мою думку, впливають на формування світогляду спеціаліста. Очевидно, що дати характеристики всім книгам, які заслуговують на це з одного разу неможливо. Тому цю статтю я буду доповнювати по мірі того, як буду відкривати нові книги з менеджменту, психології, стратегії, дизайну та інших сфер, близьких до маркетингу.
Всі вони викладені абсолютно у випадковій послідовності, то ж не варто шукати прямої залежності від позиції книги та її рейтингом в моїх очах. Всі вони однаково корисні та заслуговують на те, щоб бути прочитаними.
В основу даного списку я поклав три принципи:
- Книга мусить бути присвячена не маркетингу, але близькій до неї сфері;
- Вона має бути перекладена на українську мову;
- Праця є корисною для ознайомлення практикам маркетингу.
Звісно, що існує чимало критиків, які можуть звинуватити мене в тому, що всі новинки виходять англійською, а їх переклад не завжди буває зроблено найкращим чином. Ба більше, деякі з них перекладаються із затримкою в три-чотири роки. Це правда. Проте я б хотів своїм списком привернути також увагу на те, що в нас є якісні видавці, які дають українським читачам можливість мати знайомитись із новинками та збільшують рівень освіченості у максимально широкої аудиторії.
До списку увійшли:
- Усі ми трохи дивакуваті: міф про масовість та кінець конформізму
- Пробуй, не зупиняйся. Коли ви востаннє робили щось уперше?
- Як ви збудуєте своє життя?
- Стратегії геніїв
- Від нуля до одиниці. Нотатки про стартапи, або Як створити майбутнє
Усі ми трохи дивакуваті: міф про масовість та кінець конформізму
Автор: Сет Ґодін
Оригінальна назва: We Are All Weird: The Myth of Mass and The End of Compliance by Seth Godin
Видавництво: Наш формат
Про що книга?
Сет Ґодін – колишній віце-президент з маркетингу компанії Yahoo, підприємець, економіст, автор понад 10 світових бестселерів. Його сміливий та нетиповий погляд на світ зацікавив десятки тисяч читачів у різних куточках планети.
Ця книга не є суто маркетинговою. Хоча багато що в ній переплітається з маркетингом. Це своєрідний “маніфест інакшості”, який ознаменував собою перехід в нову еру індивідуальності. Автор ділиться поглядом на те, що в сучасному світі не обов’язково орієнтуватись на “маси”, як це було в часи домінування радіо та телебачення. Цифрові технології дозволили кожному бути собою та формувати власні кола спілкування. Замість застарілого протиставлення різних неформальних субкультур до певної домінуючої культури, сьогодні ми бачимо співіснування багатьох різних формальних неформальних культур, які знаходять для себе достатньо місця та послідовників в цифровому світі.
Кому буде цікавою?
Для дуже широкого кола читачів. Кожен знайде в ній те, що можна використати у власній сфері роботи або діяльності.
Головні ідеї для маркетологів.
Як на мене, то ця книга добре показує те, з чого має починатись формування бренду. Особистий він чи корпоративний – в основі завжди є певна людина або люди. Вони є носіями бачень, традицій, моделей поведінки тощо.
Відповідно для формування бренду варто не гнатись за іншими і не підлаштовуватись під очікування більшості. Варто сфокусуватись на тому, що подобається, що виходить робити якнайкраще і що виражає індивідуальність. Ті, хто розділяють подібні ідеї і так вас знайдуть і будуть поряд. Вони будуть відданими користувачами / прихильниками бренду. І це набагато краще, аніж постійна спроба уловити чого хоче більшість. Більшість надто непостійна і може бути далеко не такою, яким є творець бренду.
Пробуй, не зупиняйся. Коли ви востаннє робили щось уперше?
Автор: Сет Ґодін
Оригінальна назва: Poke the Box by Seth Godin
Видавництво: Наш формат
Про що книга?
Книга Сет Ґодіна, яка дуже пов’язана із попередньою його працею “Усі ми дивакуваті”. По суті вона є мотиваційним поштовхом: через неї автор закликає припинити боятись робити невідоме та лякатись помилок. Як на мене то це гарна пігулка для людей, яким потрібне “зелене світло” для початку нової справи.
Якщо є внутрішній сумнів та певні зовнішні обставини, але є ідея (бізнесу, проєкту, рішення) – достатньо прочитати цю книгу, щоб почати діяти.
Кому буде цікавою?
Як і попередня його книга, орієнтована на широке коло читачів.
Головні ідеї для маркетологів.
Якщо бути відвертим – в житті маркетолога падінь та поразок значно більше, ніж успіхів. Шлях до мети йде через безкінечний потік проб та помилок. В результаті перегоріти та перестати експериментувати дуже просто. Страх чергової помилки може взяти гору. Особливо якщо це стосується важливих проєктів, де ризики хотілось би мінімізувати.
Для маркетолога ця книга може бути тим самим поштовхом, який не завжди просто отримати ззовні.
Як ви збудуєте своє життя?
Автор: Карен Діллон, Клейтон Крістенсен, Джеймс Олворт
Оригінальна назва: How Will You Measure Your Life?
Видавництво: Видавництво Старого Лева
Про що книга?
Книга є збіркою цікавих ілюстрацій зі світу бізнесу, які показують як саме можна досягати поставлених цілей. Вона поділена на три частини, кожна з яких розкриває одну із сторін нашого життя: кар’єру, стосунки та внутрішню гармонію. Кожна теза або питання, які автори виносять до обговорення супроводжується щедрою аргументацією на прикладах з життя.
В результаті читач отримує чимало правильних питань для роздумів: про життя, покликання, власні цінності. Питання які варто задати собі вже зараз, щоб мати можливість і час для отримання результатів в майбутньому.
Книга не дуже велика за обсягом і досить легко читається.
Хоча, безперечно, вона не належить до тих, які варто читати поспіхом.
Кому буде цікавою?
По-перше, людям, які приділяють час самоаналізу. По-друге, для тих хто цікавиться менеджментом в найширшому смислі цього слова (без обмеження лише професійною сферою). Ще одна аудиторія книги – всі, хто виховує малих дітей (адже виховання – це також, певною мірою, менеджмент).
Головні ідеї для маркетологів.
Купа цікавих прикладів з історії великих корпорацій. Зокрема, які рішення в їх історії ставали доленосними та чому.
Стратегії геніїв
Автор: Девід Йоффе, Майкл Кузумано
Оригінальна назва: Strategy Rules: Five Timeless Lessons from Bill Gates, Andy Grove, and Steve Jobs
Видавництво: Книжковий клуб “Клуб Сімейного Дозвілля”
Про що книга?
Це путівник з досвіду стратегічного планування великими гравцями на своїх ринках – Microsoft, Apple та Intel Власне, завдяки цій книжці стає зрозуміло, чому вони і стали великими. Всі з’явились на ринку США, де умови конкуренції в бізнесі значно жорсткіші, ніж в інших країнах. Це обумовило пошук нових рішень для досягнення амбітних планів.
Книга присвячена аналізу підходів, рішень та моделей поведінки у стратегічному плануванні трьох перших “зірок” технологічного бізнесу – Біла Ґейтса, Енді Ґроува та Стіва Джобса.
В книжці виокремлено 5 основних правил стратегічного планування, які на думку авторів, зробили можливим стрімкий ріст цих технологічних компаній.
До слова деякі з притаманних їм моделей ми тепер спостерігаємо в наступної зіркової трійці – Ілона Маска, Марка Цукерберга та Ларрі Пейджа.
Кому буде цікавою?
Рекомендую цю книгу тим, хто:
- цікавиться досвідом управління великих компаній (вся книга насичена історіями від Intel, Microsoft та Apple);
- створює або планує створювати власні ІТ-продукти;
- займається маркетингом та просуванням продуктів і платформ;
- цікавиться історією становлення ІТ-галузі у період 1980-2000-х років.
Головні ідеї для маркетологів.
Багато цікавих та корисних фактів про те, що Енді Ґроув, Білл Ґейтс та Стів Джобс ще дали світу, окрім розвитку потужних продуктів, якими ми користуємось щодня.
В книжці можна знайти основні складові розвитку великих брендів: про що дбали їх власники, як вибудовували зовнішню комунікацію, як приймали рішення тощо. Це все особливо значимо для маркетологів, які займаються створенням та просуванням брендів в технологічних сферах.
Від нуля до одиниці. Нотатки про стартапи, або Як створити майбутнє
Автор: Пітер Тіль
Оригінальна назва: Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future by Peter Thiel
Видавництво: Наш Формат
Про що книга?
В 2012 році Пітер Тіль прочитав курс лекцій студентам Стенфордського університету. На основі цих записів з’явилась ця книга. По суті це обговорення ідей і досвіду викладача як успішного підприємця та інвестора.
Кому буде цікавою?
Стартаперам та власникам цифрових продуктів.
Головні ідеї для маркетологів.
Книга дозволяє зрозуміти моделі мислення стартапів. Як відбувається пошук ідей, як вони перевіряються та що, справді, має значення у створенні стартапів.
Для маркетологів це дозволить бачити та оцінювати перспективні ринки для продуктів, які тільки створюються, а також налагоджувати комунікацію з різними типами користувачів цифрових продуктів.
—
Як я вже писав це далеко не повний список. По мірі прочитання нових книг, які відповідають переліченим критеріям я буду їх вносити сюди. Якщо у Вас є якась книга не про маркетинг, яка варта уваги маркетологів (містить корисні та цікаві ідеї) – залишайте їх назви в коментарях. Не забудьте також додати чому, на Вашу думку, книга заслуговує на увагу маркетологів?